Torna

L’Escola Mestre Morera fa 50 anys a les portes de la transformació educativa de la Zona Nord

07/06/2024

L’Escola Mestre Morera aquest curs 2023-2024 fa 50 anys i durant dos dies, el 6 i 7 de juny, ho ha celebrat amb tota la seva comunitat educativa. Dijous amb un meravellòs espectacle sobre la seva història que va tenir lloc al Centre Cívic Zona Nord. I ahir, divendres, amb un acte festiu que va reunir la seva comunitat educativa i moltes de les persones que n'ha format part al llarg de la seva història. Nascut arran de la reivindicació veïnal, el centre ha dissenyat un projecte educatiu que posa el focus en l’equitat i l’excel·lència i a partir d’aquest setembre, amb la transformació educativa de la Zona Nord, passarà a ser institut escola.

La celebració va arrencar aquest dijous, 6 de juny, amb un meravellòs espectacle sobre la història de l’escola en el qual hi va participar tota comunitat educativa, amb el suport del prolecte Vozes. Se’n van fer dues sessions i a una d’elles, a les 17 h, hi van assistir la consellera d’Educació, Anna Simó, i el delegat d’Educació a Barcelona, Pere Masó.

Ahir l’escola va obrir les portes per celebrar l'aniversari amb tota la seva comunitat educativa actual l i totes les persones que n'han format part al llarg de la seva història amb gran festa. Amb una certavila, un photocall, un concert, un sopar, focs artificials i una exposició, Flash Morera, que s’ha creat a partir de les investigacions dutes a terme per totes les classes, que han recopilat objectes representatius com els gegants, segells i plànols de l’escola.

 

A partir del setembre serà institut escola

A partir d’aquest setembre, el centre passarà ser institut escola, juntament amb les tres escoles públiques del seu entorn (l’Escola Elisenda de Montcada, l’Escola Ferrer i Guàrdia i l’Escola Ciutat Comtal), que formen part de la transformació que està prevista a la Zona Nord el proper curs 2024-2025. Ja s’han pogut constatar els primers fruits d’aquesta intervenció: s’ha passat d’una mitjana, en els darrers sis cursos, del 56 % de famílies que triaven cursar la secundària a la zona a un 85 % d’alumnat que opta per quedar-s’hi, segons les dades de la preinscripció actual. “Encarem ara la nova etapa d’institut escola amb molta il·lusió”, diu Roda. “És un repte i una oportunitat”.     

“El nostre objectiu és l’equitat”, explica la directora, Elisenda Roda. I en paral·lel a la cerca de l’equitat, l’escola demana rigor i esforç a tot l’alumnat: “Pretenem obrir mires als nostres infants perquè puguin descobrir qualitats i els demanem l’excel·lència: volem fugir del model de l’escola assistencial”.

 

La gestió de les emocions, pilar del seu projecte educatiu

Un dels pilars del projecte educatiu de l’escola, nascuda arran de la reivindicació veïnal, és el tractament de les emocions de l’alumnat. A més d’una acció tutorial sòlida i una gestió de la participació de les famílies basada en la confiança, destaquen els 15 minuts de “consciència plena” que els 130 alumnes de primària dediquen a la tornada de l’esbarjo. “La veritat és que impressiona veure tot l’alumnat assegut, en silenci, escoltant els propis pensaments”, explica la secretària de l’escola, Elisabet Sopesens.

L’Escola Mestre Morera treballa, en bona part, per projectes, i dona molta rellevància a la llengua, sobretot a l’oralitat. Cada any es treballa un tema de manera transversal que es tria en funció  “dels aspectes millorables” que els mestres detecten en l’alumnat.