Gestió de les situacions de violència i de convivència.

Aquesta pàgina recull una descripció de les diferents situacions de violència i alteracions de la convivència que es poden produir en els centres educatius i els procediments que caldria seguir per la seva gestió.

Primer pas: Identificar la tipologia de violència

L’equip directiu del centre concreta la situació en una d’aquestes 4 possibilitats:

A. Situació de violència entre iguals en l’àmbit educatiu (assetjament escolar, conductes d’odi i discriminació, violències masclistes o altres), o una situació de violència per part d’un membre de la comunitat educativa envers l’alumnat menor d’edat.

B. Situació de violència en l’àmbit familiar (maltractament o abús sexual).

C. Situació d’emergència psicosocial.

D. Intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat.

 

Procediment d’actuació

A. Situacions de violència en l’àmbit educatiu

  • Descripció: violència exercida entre iguals (assetjament escolar, conductes d’odi i discriminació, violències masclistes o altres), o per part d’algun adult de la comunitat educativa envers l’alumnat menor d’edat, en els centres educatius públics i concertats de la ciutat de Barcelona.
  • Actuació: posar-se en contacte amb el o la referent del servei educatiu de zona (EAP) i seguir el Circuit d’Actuació.

I. Quan la persona que pot exercir la violència és un o una alumna

II. Quan la persona que pot exercir la violència és un adult de la comunitat educativa

B. Situacions de violència en l'àmbit familiar

C. Situació d'emergència psicosocial

  • Descripció: Un o una alumna manifesta idees suïcides, hi ha un dol per una mort que repercuteix especialment a la comunitat educativa, ...
  • Actuació: Posar-se en contacte amb el referent dels serveis centrals del Consorci d'Educació de Barcelona a través del telèfon d'urgències.
  • Protocol d'actuació en cas de situacions d'emergències psicosocials 

D. Circuit de resposta a les demandes d’intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat

  • Descripció: Situació de caire més comunitari, és a dir, es trenca la normativa cívica o té una repercussió directa en el barri o fora del centre.
  • Actuació: posar-se en contacte amb el o la tècnica de prevenció del districte i seguir el  circuit establert