Gestió de les situacions de violència i de convivència
Aquesta pàgina recull una descripció de les diferents situacions de violència i alteracions de la convivència que es poden produir en els centres educatius i els procediments a seguir per gestionar-les.
Primer pas: Identificar la tipologia de violència
L’equip directiu del centre concreta la situació en una d’aquestes 4 possibilitats:
A. Situació de violència entre iguals en l’àmbit educatiu (assetjament escolar, conductes d’odi i discriminació, violències masclistes o altres), o una situació de violència per part d’un membre de la comunitat educativa envers l’alumnat menor d’edat.
B. Situació de violència en l’àmbit familiar (maltractament o abús sexual).
C. Situació d’emergència psicosocial.
D. Intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat.
Procediment d’actuació
A. Situacions de violència en l’àmbit educatiu
- Descripció: violència exercida entre iguals (assetjament escolar, conductes d’odi i discriminació, violències masclistes o altres), o per part d’algun adult de la comunitat educativa envers l’alumnat menor d’edat, en els centres educatius públics i concertats de la ciutat de Barcelona.
- Actuació: posar-se en contacte amb el o la referent del servei educatiu de zona (EAP) i seguir el Circuit d’Actuació.
I. Quan la persona que pot exercir la violència és un o una alumna
II. Quan la persona que pot exercir la violència és un adult de la comunitat educativa
B. Situacions de violència en l'àmbit familiar
- Descripció: S’entén per maltractament la situació en què un infant o adolescent és objecte de violència, física, psíquica, sexual i/o emocional, o privació dels seus drets i del seu benestar, per acció o per omissió, en l’àmbit familiar o no educatiu.
- Actuació: Posar-se en contacte amb la treballadora social de l’EAP, referent del centre educatiu, i seguir el circuit d’actuació.
- Protocol d'actuació per situacions de maltractament infantil i adolescent d'àmbit familiar o no educatiu
C. Situació d'emergència psicosocial
- Descripció: Un o una alumna manifesta idees suïcides, hi ha un dol per una mort que repercuteix especialment a la comunitat educativa, ...
- Actuació: Posar-se en contacte amb el referent dels serveis centrals del Consorci d'Educació de Barcelona a través del telèfon d'urgències.
- Protocol d'actuació en cas de situacions d'emergències psicosocials
D. Circuit de resposta a les demandes d’intervenció de les comunitats educatives i el seu entorn en matèria de prevenció i seguretat
- Descripció: Situació de caire més comunitari, és a dir, es trenca la normativa cívica o té una repercussió directa en el barri o fora del centre.
- Actuació: posar-se en contacte amb el o la tècnica de prevenció del districte i seguir el circuit establert