Educació inclusiva
L’educació inclusiva és un dret que es fonamenta en el reconeixement de la diversitat de l’alumnat en el seu desenvolupament i en la necessitat que sigui atès en igualtat de condicions, ajustant la proposta educativa i els recursos a les seves necessitats i capacitats, les seves motivacions i ritmes d’aprenentatge, a la seva història de salut i vida.
El canvi de mirada en la identificació de les necessitats educatives
El Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, té com a objectiu garantir que tots els centres sostinguts amb fons públic de l’àmbit de l’ensenyament no universitari siguin inclusius mitjançant l’establiment de criteris que orientin l’organització i gestió de centres. La normativa preveu també la identificació de lesnecessitats específiques de suport educatiu (NESE) tot considerant el funcionament de l’alumnat dins del seu context educatiu, independentment de la seva condició personal i social, amb l’objectiu de proporcionar-li condicions d’equitat per a l’aprenentatge
Poder fer una adequada detecció de necessitats, constitueix un pilar fonamental per promoure la inclusió i garantir la màxima participació i aprenentatge de tothom.
L’actual sistema de reconeixement de les NESE de l’alumnat està altament condicionat a l’emissió o a l’existència d’un diagnòstic mèdic o clínic (discapacitat intel·lectual, auditiva, visual, motriu, trastorn de l’espectre autista, trastorn mental greu, trastorns que condicionen l’aprenentatge, altes capacitats i malalties greus minoritàries i degeneratives). Aquests diagnòstics són d’utilitat per entendre l’origen o causa de la simptomatologia o conducta que presenta l’alumne/a i per tant pot ajudar a la comprensió de l’infant o jove, però no hauria de ser l’element o el factor principal en la presa de decisions educatives ja que no aporta elements en aquest sentit.
L’avaluació psicopedagògica té l’objectiu d’identificar les fortaleses i vulnerabilitats de l’alumnat, així com identificar els facilitadors i barreres de l’entorn que poden potenciar o dificultar el procés de participació i d’aprenentatge de l’alumne/a. Orienta sobre les mesures i els suports que li calen i permet prendre decisions sobre la resposta educativa més adequada.
Guia per a la detecció de les necessitats educatives de l’alumnat de 3 a 16 anys
Aquesta Guia és l'eina que desenvolupa el nou model de gestió i atenció a l’educació inclusiva del Consorci d’Educació de Barcelona i proposa un canvi de mirada en les NESE: passa d’una mirada clínica a una mirada psicopedagògica. Aquest canvi té efectes a tots els nivells: des de la detecció i reconeixement, fins a la planificació, l’escolarització i la focalització amb les mesures adequades. Aquest model ens ha permès crear un sistema d’identificació dels aspectes del desenvolupament de l’alumnat amb uns descriptors psicopedagògics de funcionament, organitzats per àmbits i amb una gradació de dificultats que proposa diferents nivells d’intensitat de suport que faciliten l’accés en la participació i l’aprenentatge.
És el resultat de l'esforç col·lectiu dels serveis educatius i dels equips tècnics del Consorci d’Educació. Fruit també d'una lectura atenta de les aportacions teòriques més avançades a escala europea, del treball i debat realitzat pels equips d’assessorament psicopedagògic (EAP) durant el primer trimestre del 2024 i dels resultats de l’“Estudi de les necessitats educatives” elaborat per validar el model, a partir d’una mostra representativa de 10.000 alumnes de 400 grups classe de tota la ciutat.