Com obtenir plaça escolar o fer un canvi de centre a la ciutat de Barcelona fora del període de preinscripció

Aquest tràmit s’adreça a les famílies que, o bé no han escolaritzat els seus fills prèviament en cap centre de Catalunya o volen fer un canvi de centre a la ciutat de Barcelona perquè no han pogut fer-ho a través del procés de preinscripció ordinària.

Admissió per al curs 2024-2025

Per fer una sol·licitud d’admissió per al curs 2024-2025 caldrà acreditar alguns dels supòsits que preveu la normativa per a aquests casos (article 47 del Decret 11/2021, de 16 de febrer).

Per norma general, totes les sol·licituds d’admissió s’assignaran seguint l’ordre d’arribada. Les sol·licituds d’admissió rebudes fins al 9 d’agost del 2024 s’assignaran, en la mesura del possible, abans de l’inici de curs. Les sol·licituds rebudes a partir d’aquesta data i fins a la setmana d’inici de curs s’assignaran tan aviat com sigui possible i si pot ser s’intentarà que sigui abans que acabi el mes de setembre. Les sol·licituds rebudes la setmana després d’inici de curs s’assignaran tan aviat com sigui possible, després que s’hagin resolt les sol·licituds que van entrar abans.

Durant l’estiu, les assignacions de les sol·licituds d’admissió per al curs 2024-2025 es faran respectant les llistes d’espera de la preinscripció, que estaran en vigor fins al dia 4 de setembre del 2024. Pel que fa a l’alumnat amb necessitats educatives específiques, es tindran en compte les places de reserva de la preinscripció per a aquest alumnat, que estaran en vigor fins al dia 2 de setembre del 2024. Les reclamacions de la preinscripció també tindran preferència per ocupar les places vacants disponibles en aquell moment.

A partir del 5 de setembre del 2024, les sol·licituds s’atenen tenint en compte la disponibilitat de places vacants i, en el cas de l’alumnat en situació de vulnerabilitat, mirant de garantir l’equilibri en la distribució entre tots els centres de la zona per evitar, en la mesura del possible, situacions de segregació escolar.

Informació general

Tal i com s’estableix a l’article 47 del Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l'oferta educativa i del procediment d'admissió en els centres del Servei d'Educació de Catalunya, per norma general, només s’acceptaran les peticions de canvi de centre que puguin acreditar:

  • Canvi de residència a un altre municipi o districte, en el cas de Barcelona.
  • Conveniència de canvi de centre motivat per actes de violència de gènere o d'assetjament escolar.
  • Inici d'una mesura d'acolliment.

Totes aquelles sol·licituds de canvi de centre que no acreditin els supòsits esmentats seran desestimades.

És important tenir en compte que si l’alumne/a no s'incorpora al centre en el termini de dues setmanes des de l'inici de curs o des de l'assignació de plaça, perd la plaça assignada.

On es poden presentar les sol·licituds d'admissió?

Les sol·licituds s’hauran de presentar a través d’un formulari electrònic del Departament d’Educació el qual podeu trobar en el següent enllaç.

Les famílies que vulguin fer una sol·licitud a un centre d’educació especial*, hauran d’acompanyar la sol·licitud amb el preceptiu informe de l’equip d'assessorament i orientació psicopedagògic (EAP) i fer la sol·licitud a través aquest formulari electrònic.

Si teniu dubtes, dificultats o no teniu mitjans per omplir el formulari, un/a agent de les oficines del Consorci d’Educació de Barcelona us podrà donar suport. Podeu accedir al servei de suport demanant cita prèvia.

(*) El Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu estableix que, únicament els alumnes amb discapacitats greus o severes que necessitin una elevada intensitat de suport educatiu i mesures curriculars, metodològiques, organitzatives o psicopedagògiques altament individualitzades poden ser escolaritzats en centres d'educació especial.

Les famílies i alumnat residents fora de Barcelona que requereixin l’escolarització en centres d’educació especial, s’hauran d’adreçar al director/a dels serveis territorials del seu domicili perquè enviï una proposta motivada a la Gerència del Consorci d’Educació, junt amb l'avaluació psicopedagògica de l'EAP de la seva zona.

Quan es pot fer una sol·licitud d’admissió a la ciutat de Barcelona?

Les sol·licituds d’admissió per al curs 2024-2025 es podran presentar a partir del 29 d’abril de 2024 i fins al mes de maig de 2025.

Qui pot presentar les sol·licituds d'admissió?

El pare, la mare, el tutor, la tutora, guardador o guardadora del nen/a que volem escolaritzar degudament documentats.