Programes educatius de valors i ciutadania

L'educació és una porta oberta a un món que no és el propi. Marina Garcés

Programes que acompanyen la visibilització i la reflexió sobre els valors, a través d’eixos com els drets, la igualtat i la diversitat, la perspectiva de gènere, la participació, la cultura de pau o el pensament crític. Es promouen propostes que emmarquen els centres educatius com a espais de ciutadania, per a contribuir a repensar un món més just, respectuós i democràtic. L’àmbit també incorpora propostes amb projectes d’aprenentatge servei.

Programes educatius

curs 2021-2022

  • De l'audiència al procés participatiu

    El Procés participatiu és un canal de participació que es posa a l’abast de la ciutadania adolescent —d’entre 12 i 17 anys— de la ciutat perquè se’l facin seu per fer propostes a l’Ajuntament de la ciutat, i aquest es compromet a respondre-hi. D’aquesta manera, la ciutat dona veu a la ciutadania més jove i fa visible les seves demandes i projectes. Es tracta d’establir uns espais de diàleg, presencial i digital, d’intercanvi d’idees, de contrast i que ajudin els més joves a entendre la complexitat actual i fer propostes per al present. Després d’un procés col·lectiu de reflexió i de participació, el jovent presenta les seves propostes als plenaris de districte i de ciutat, amb el compromís polític de fer un retorn concret d’admissió o rebuig de les propostes presentades per part dels i les adolescents de la ciutat.

    El programa es proposa els objectius següents:

    • Reforçar habilitats com ara la reflexió crítica, l’empatia, l’anàlisi documental, la cooperació i les capacitats d’argumentació.
    • Dotar els centres educatius d’eines metodològiques de participació, presencials i digitals, perquè s’apropin al seu ús i les puguin aplicar als projectes participatius propis de cada centre educatiu.
    • Desenvolupar l’autonomia, l’opinió crítica, el respecte i el compromís cívic.
    • Dotar d’influència política les propostes de les persones adolescents.
    • Tractar l’adolescència com a ciutadania del present i no tan sols del futur.
    • Apropar la plataforma digital decidim.Barcelona als centres educatius per poder-la desplegar com a eina de gestió de la participació de cada centre educatiu.

     

    Adreçat a: Centres educatius de secundària obligatòria, ja siguin ordinaris o d’educació especial: adolescents entre 12 i 17 anys.

    Durada: Al llarg del curs escolar i el primer trimestre del curs següent.

    + info

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Marta Ponti, CRP Les Corts- Ciutadania i valors Consorci d’Educació de Barcelona: crp-lescorts@xtec.cat

    José Cano. Institut Municipal d’Educació de Barcelona : jcanoe@bcn.cat

    Més informació: Fitxa descriptiva Convocatòria unificada de programes Fitxa descriptiva del programa

    Tanca
  • De la Convenció als ODS amb ulls de d'infant

    Aquest programa educatiu, impulsat pel Departament de Promoció de la Infància de l’Ajuntament de Barcelona, vol donar a conèixer als nens i les nenes, els seus drets i la norma que els recull (la Convenció dels Drets dels Infants de 1989) alhora que indagar, analitzar i reflexionar sobre temàtiques socials vinculades als ODS a partir del procés de creació artística. Per això cada any plantejarem un repte que ens ajudi a acostarnos-hi d’una forma amable i divertida. El programa s’estructura en una seqüència d’activitats que utilitza la Convenció i els ODS de les Nacions Unides com a punt de partida perquè l’alumnat observi i analitzi el seu entorn i aprofundeixi en algun dels seus aspectes.

    Objectius:

    • Conèixer la Convenció sobre els Drets dels Infants i els seus vincles amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU.
    • Realitzar una recerca de l’impacte que la Convenció té en la vida dels infants, tot utilitzant el procés artístic com a instrument de reflexió, construcció de coneixement i expressió.
    • Elaborar produccions artístiques com a resultat final del procés de recerca sobre l’impacte de la Convenció.
    • Difondre i donar a coneixement a nivell de comunitat educativa, districtes i de ciutat les produccions artístiques realitzades pels infants

     

    Adreçat a: El programa s’adreça als centres públics i concertats, d’Infantil, Primària i Secundària Obligatòria, ordinaris o d’educació especial.

    Durada: Curs escolar

    + info:

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte: 

    Marta Ponti, CRP Les Corts-Ciutadania i valors mponti@xtec.cat

    Glòria Martínez, Ajuntament de Barcelona Telèfon de contacte 93.413.27.05 gmartinez@bcn.cat

    Tanca
  • Delegats i delegades 3D


    El programa és impulsat per la Direcció General de Joventut a través de l’Agència Catalana de la Joventut (ACJ). Vol fomentar la cultura de la participació als centres educatius mitjançant el desenvolupament d’un projecte escollit per l’alumnat i implantat de manera participativa. Per mitjà de la persona delegada de classe i amb el suport del tutor o tutora, es portarà a terme un projecte que implica que l’alumnat debati, s’organitzi, assumeixi tasques i prengui decisions de manera conjunta. En aquest programa s’entén la participació com el “dret i la capacitat de l’alumnat per incidir i prendre part en programes, projectes i decisions que l’afecten, com un procés d’aprenentatge que va més enllà d’una activitat puntual” i es pretén que un cop finalitzat la participació de l’alumnat continuï sent uns dels eixos del Projecte de Convivència del Centre.


    Objectius:

    • Potenciar i reforçar la tasca del delegat i delegada com a interlocutor i dinamitzador de l’aula.
    • Millorar les competències de l’alumnat i del professorat en coneixements, procediments i actituds per treballar i organitzar-se de manera participativa a l’aula mitjançant la pràctica participativa.
    • Fomentar el rol actiu de l’alumnat en la presa de dedicions sobre els temes que li afecten.
    • Millorar i incrementar la qualitat de la participació al centre.


    Adreçat a:
    A tots els centres d’educació secundària públics i concertats que estan interessats en el foment de la participació del seu alumnat i en una educació basada en principis democràtics.

    Durada: Curs escolar.

    + info:

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Marta Ponti, CRP Les Corts- Ciutadania i valors Consorci d’Educació de Barcelona crp-lescorts@xtec.cat

    Marta Lopez mlopezpa@gencat.cat  Carla Valle cvallebe@gencat.cat

     

    Tanca
  • Educació en drets d'infància UNICEF

    Programa promogut per UNICEF Catalunya. El programa proposa el coneixement dels drets dels infants recollits la Convenció sobre els Drets de l’Infant per apreciar-ne el valor que tenen com a element vehicular per desenvolupar-los en els components organitzatius dels centres i ampliar-los al conjunt de la comunitat educativa. Disposa d’eines específiques per dur-lo a terme com formació específica per a professorat oficialment reconeguda, guies de recursos i activitats i una eina d’autoavaluació i diagnosi inicial que permet evolucionar. Cada dos anys, UNICEF atorga un reconeixement com a Centres Referents en Educació en Drets d’Infància i Ciutadania Global a aquells que presenten la seva candidatura.

    Objectius:

    • Situar la infància i els seus drets en un lloc destacat de la vida escolar que s’ha de guiar pels principis d’inclusió, equitat, solidaritat i qualitat. De la mateixa forma cal que contribueixi a dotar l’ensenyament de les dimensions de globalitat i interdependència, característiques del món actual i imprescindibles en la formació dels nens, nenes i adolescents com a ciutadans globals.
    • Disposar d’un model de gestió d’escola coherent amb els principis dels drets de la infància amb una metodologia d’ensenyament aprenentatge centrada en l’infant que desenvolupi activitats d’aprenentatge que incloguin la perspectiva dels drets de la infància per a tota la comunitat educativa.
    • Desenvolupar un model de relació i convivència que ofereixi un marc segur i saludable per a tots els nens i nenes.

     

    Adreçat a: Centres educatius de primària, secundària i post-obligatòria. Pública i concertada

    Durada: Dos cursos escolars, ampliables.

    + info: https://www.unicef.es/educa/educacion-derechos

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Martí Boneta i Carrera CRP Les Corts- Valors i ciutadania 934 094 372 a8901109@xtec.cat

    Maria Mur i Duat, responsable d’educació UNICEF Catalunya mmur@unicef.es

    Tanca
  • En defensa del dret d’asil

    Programa impulsat per la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat. Un programa integral formatiu per a educadors i educadores que constarà d’un curs online de 15 hores on s’oferirà a docents material pedagògic per tractar a l’aula el tema de la migració, la defensa dels drets humans i les seves vulneracions i la resposta de l’asil a aquest fet. A més hi haurà 2 sessions via videoconferència: 1 inicial de presentació de la situació i explicació dels recursos i 1 final on es convidarà als centres participants que exposin els resultats obtinguts dins del programa. Aquesta formació, a més, anirà acompanyada de xerrades de sensibilització sobre protecció internacional i les causes que es troben a l’origen dels desplaçaments forçats com ara les vulneracions dels DESCA, les persecucions per motius de gènere i les persecucions al col·lectiu LGTBIQ+ i es desenvoluparan en centres educatius de la ciutat de Barcelona.

    Objectius:

    • Dotar de recursos pedagògics als educadors i educadores dels centres de la ciutat de Barcelona
    • Mostrar la realitat de les refugiades que es troben a Barcelona i les situacions de vulnerabilitat i/o risc d’exclusió social que pateixen, les quals s’han vist accentuades arrel de l’impacte sanitari i socioeconòmic de la pandèmia de la COVID-19.
    • Sensibilitzar i formar als i les joves barcelonins/es a través de l’educació i el foment de la creativitat, per tal de promoure la seva presa de consciència i solidaritat amb les persones refugiades.
    • Involucrar als educadors i educadores de Barcelona en la sensibilització sobre el dret d’asil, els desplaçaments forçats i les vulneracions de drets humans que s’hi troben a l’origen.

     

    Adreçat a: Cicle superior de primària, ESO, batxillerat de centres públics i concertats.

    Durada: 1r i 2n trimestre

    + info: http://escolesrefugi.com/

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Martí Boneta. CRP especialitzat en Ciutadania i valors Consorci d’Educació de Barcelona mboneta@xtec.cat

    Oriol Esteve. Responsable de formació i sensibilització oriol.esteve@ccar-cear.org

    Tanca
  • Escoles per la igualtat i la diversitat

    És un programa de formació i acompanyament als centres públics i concertats basat en la Mesura de Govern de l’Ajuntament de Barcelona de juliol de 2014 per a la implementació d’un programa de prevenció de les relacions abusives, la violència masclista, la discriminació racial, i la discriminació per diversitat funcional, sexual, de gènere, identitat, orientació sexual i ètnicocultural i religiosa.

     

    Objectius:

    • Potenciar unes actituds i uns comportaments en les relacions interpersonals que facin efectius els valors de la igualtat, l’equitat i el respecte en els infants i adolescents, en el seu entorn proper i les seves famílies
    • Evitar l’aparició i fer una identificació precoç d’actituds i comportaments abusius, discriminatoris i/o xenòfobs en les relacions interpersonals.
    • Oferir a les escoles i instituts accions i recursos per treballar determinades temàtiques, dins els objectius i les prioritats del seu Projecte Educatiu de Centre (PEC), del Programa de Convivència i del Pla de Direcció.

     

    Adreçat a: centres públics i concertats d’infantil, primària i secundària.

    Durada: dos cursos escolars

    + info: https://igualtatidiversitat.edubcn.cat/

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Gemma Martret Rodríguez Consorci d’Educació de Barcelona gmartret.ceb@gencat.cat

    Tanca
  • La història de l'holocaust jueu (shoa)

    El Projecte Shoá promou el missatge de tolerància, convivència i igualtat perquè tots puguem tenir una societat més empàtica i unida. Comprenent els desafiaments de la societat actual, es buscarà capacitar al professorat per presentar una proposta professional i responsable enfront dels valors que promou el projecte.

    És una iniciativa dels i les joves i per els i les joves consistent en educar i explicar la història de l'Holocaust jueu (SHOA) a través d'activitats interactives, reflexives i participatives.

     

    Objectius:

    • Aprendre les diferents etapes històriques de la Shoá.
    • Reflexionar sobre els rols grupals que prenem com a individus en diferents situacions a través dels "Justos entre les Nacions".
    • Incentivar els adolescents a participar i implicar-se en la tolerància, el respecte a l'altre, la no indiferència davant Situacions d'injustícia.
    • Acompanyar-los en l'enteniment que no estan sols i que junts podem fer una societat més tolerant.

     

    Adreçat a: Centres educatius públics i concertats de secundària: alumnat de 14 a 16 anys.

    Durada: curs escolar

    + info:

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Martí Boneta i Carrera mboneta@xtec.cat

    CRP Les Corts, especialitzat en Ciutadania i valors (CIVA) Consorci d’Educació de Barcelona

    bcn@proyectoshoa.com  +34 671 11 02 10

    Tanca
  • Mediació entre iguals

    El Programa de Mediació entre iguals promou i acompanya els projectes de mediació dels centres educatius d’acord amb l’enfocament restauratiu, com a estratègia per a impulsar competències socials constructives i la resolució positiva de conflictes dins el marc escolar. Proposa un seminari de referents dels centres mediadors, per compartir projectes i afavorir l’ intercanvi de recursos i propostes, des de la perspectiva de xarxa. Des del Programa s’organitza la Trobada anual d’Alumnat mediador de centres educatius de Barcelona.

     

    Objectius:

    • Promoure l’enfocament restauratiu, a través d’estratègies de mediació i resolució positiva de conflictes en l’àmbit de la convivència dels centres educatius –
    • Potenciar la implicació de l’alumnat com a agent actiu de la convivència i cohesió.
    • Compartir i promoure recursos/propostes entre centres educatius mediadors.

     

    Adreçat a: Centres d’educació secundària amb projectes de mediació escolar (inicials i/o consolidats)

    Durada: un curs escolar

    + info:

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Elena Roca eroca.ceb@gencat.cat

    Consorci d’Educació de Barcelona

    Tanca
  • Pangea. Transformant el món

    Pangea és un programa que promou experiències educatives d’Aprenentatge Servei en els àmbits de l’educació per a la Justícia Global, que es divideixen en sis eixos temàtics: gènere; cultura de pau; drets humans, ciutadania i governança; sostenibilitat econòmica i social; medi ambient i, finalment, interculturalitat. El projecte té tres etapes principals: recerca i aprenentatges, realització d’un servei i celebració i difusió del projecte. Als centres participants s’ofereixen els continguts d’aprenentatge, a través d’una plataforma online, perquè l’alumnat executi de forma autònoma la fase de recerca.

     

    Objectius:

    • Apoderar el professorat de diferents centres educatius de manera que estiguin capacitats per poder incloure una proposta específica d’APS en clau de Justícia Global a l’aula, a la vegada que obtenen recursos i elements per generar els seus propis projectes d’APS en el futur.
    • Conèixer i analitzar de manera crítica la realitat local i global, amb la finalitat de promoure entre la joventut una consciència crítica envers les causes que generen desigualtats i conflictes al voltant de la producció d’aliments i la sobirania alimentaria.
    • Contribuir al canvi d’actituds i pràctiques que puguin fer possible una ciutadania que, des de la veu dels joves, sigui més responsable, respectuosa i compromesa amb la nostra manera de consumir aliments

     

    Adreçat a: Centre públics i concertats d’Educació Secundària Obligatòria

    Durada: curs escolar

    + info:

    Via de convocatòria:

    Contacte:

    Martí Boneta CRP Les Corts- Valors i Ciutadania a8901109@xtec.cat

    Bosco Global. Mireia Páez (mireia.paez@boscoglobal.org)

    SED. Diego Aguilar (sedcatalunyasecre@sed-ongd.org)

    Tanca
  • Parlen els nens i nenes

    “Parlen els nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona” (programa Parlen) és una actuació inclosa al pla d’infància 2017-2020 i amb perspectiva de ser una actuació destacada del pla d’infància 2021-2030 de l’Ajuntament de Barcelona. És un programa desenvolupat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona (IIAB), una unitat autònoma especialitzada de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). El Parlen és una programa municipal per conèixer i millorar el benestar de la infància, el qual s’inspira de criteris per a l’avaluació de necessitats socials. A més, seguint orientacions de recerca ètica amb infants, s’afavoreix la seva participació en totes les fases del programa, ja que els infants són tractats com a informants clau o experts de les seves vides (primera fase: enquesta de benestar contestada pels infants), investigadors que aprenen (segona fase: tallers participatius de retorn i cointerpretació dels resultats per formular propostes de millora per a l’Agenda dels infants) i ciutadans actius (tercera fase: creació de Grups Altaveus als centres educatius per difondre l’Agenda dels infants i impulsar les seves propostes de millora).

     

    Objectius:

    En base al dret col·lectiu dels infants d’ésser adequadament escoltats en l’àmbit social per afavorir la seva ciutadania activa, el programa Parlen parteix de dos objectius principals: 1) Generar coneixement sobre el benestar de la infància vinculat a l’agenda pública des del punt de vista dels infants per tal de contribuir a millorar polítiques locals i enriquir debats socials. 2) Promoure la participació social dels infants al llarg de tot el programa garantint el seu protagonisme en totes les fases. A més, en el marc de cada centre educatiu, els infants implicats poden desenvolupar competències en educació en valors socials i cívics, ja sigui de la dimensió personal (enquesta de benestar), interpersonal (tallers participatius) com social (Grup Altaveu).

     

    Adreçat a: Centres educatius de primària, públics i concertats, que ho duguin a terme, almenys, a 3r o 4t curs d’educació primària

    Durada: tres cursos escolars

    + info: https://ajuntament.barcelona.cat/infancia/ca/canal/parlen-els-nens-i-nenes-el-benestar-subjectiu-de-la-infancia-barcelona

    Via de convocatòria: Convocatòria unificada de programes educatius

    Contacte:

    Elena Roca. Consorci d’Educació de Barcelona eroca.ceb@gencat.cat

    Mari Corominas Investigadora i coordinadora del programa Parlen mjcorominas@institutinfancia.cat

    Laia Pineda Directora de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona lpineda@institutinfancia.cat

    Tanca