Torna

Alumnes i docents de 40 centres de la ciutat participen aquesta setmana en l'onzena edició Congrès de Ciència

08/04/2024

Aquest matí ha arrencat al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona l’onzena edició del Congrés de Ciència. Sota el lema "El mar és vida" al llarg de tota la setmana, i fins al divendres 12 d’abril, l’alumnat de primària de 40 centres de la ciutat presentarà la seva recerca sobre la biodiversitat marina, acompanyat de 23 científics de diversos centres de recerca i universitats que han orientat les seves investigacions.
Enguany el congrés coincideix amb una amplia gamma d’activitats culturals vinculades a la Conferència del Decenni de l’Oceà de l’ONU, un esdeveniment que compta amb la participació de personalitats del món científic i institucional. L’activista Olivia Mandle clourà el congrés amb una intervenció final.

Alumnat i docents de 40 escoles i instituts escola i 23 científics de diversos centres de recerca i universitats de reconegut prestigi s’han mobilitzat durant aquest curs per fer realitat l’onzena edició del Congrés de Ciència, un esdeveniment ja consolidat a la ciutat amb més d’una dècada d’experiència que tindrà lloc al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona aquesta setmana, entre el 8 i el 12 d’abril.

Enguany, per segon any consecutiu, la temàtica se centra en el mar, sota el lema “El mar és vida”, i s’ha fet coincidir amb les activitats culturals que giren entorn de la Conferència del Decenni de l’Oceà, una iniciativa de l’ONU que té per objectiu impulsar les ciències oceàniques i la generació de coneixements per revertir el deteriorament del sistema oceànic.

Al llarg de la setmana l’alumnat de primària de les 40 escoles participants donarà a conèixer les seves recerques, que responen totes a preguntes d’investigació com “Per què l’aigua del mar és salada i la del riu és dolça?”; “Barcelona s’inundarà?”; “Com podem evitar que hi hagi més sequera a Catalunya?” o “Què passa amb els plàstics que es llencen al mar?”.

Per desenvolupar les recerques, l’alumnat ha seguit el mètode científic i ha estat orientat per investigadors com Laia Cubells, directora mèdica d’Europa a l’empresa de biotecnologia TMAC, que considera que “aquest congrés és una experiència molt positiva perquè fa que l’alumnat visqui el procés de plantejar-se preguntes, buscar respostes i entendre que no passa res si no es troben. És així com funciona la ciència”. “El que és important”, recalca Cubells, “és tenir curiositat i mantenir un esperit crític en tot moment”.

El Congrés de Ciència s’adreça tant a docents com a l’alumnat. Els objectius respecte els docents són, entre d’altres, els de compartir coneixements i recursos per millorar l’aprenentatge de la ciència i, pel que fa a l’alumnat, estan encaminats a donar solidesa al treball de les ciències experimentals a través del mètode científic.

En aquest sentit, s’han dut a terme formacions a càrrec de les expertes en didàctica de la ciència Digna Couso i Èlia Tena, el comunicador científic Salva Ferrer i l’investigador Josep Lluís Pelegrí, entre d’altres. També s’ha continuat potenciant el treball en xarxa amb els docents a través del web Barcelona aprèn ciència, que ha ajudat a orientar de manera més efectiva les recerques i, a més, permetrà seguir les sessions del Congrés en streaming.

La participació dels centres educatius al congrés permet la transferència de metodologies entre docents, així com l’establiment de vincles amb institucions culturals referents en ciència que serveixen per promoure una investigació aplicada en contextos reals. Els CRP també han tingut un paper clau en el desenvolupament del congrés, tant pel que fa a la formació docent com al suport general de l’organització. 

Aquesta edició compta amb la participació de l’activista mediambiental Olivia Mandle, que serà l’encarregada de fer la intervenció de clausura. Mandle, de 16 anys, és alumna de primer de batxillerat i ha destacat per la seva lluita a favor dels drets dels animals.

 

Més d’una dècada de recerca protagonitzada per alumnat de primària

El Congrés de Ciència es va iniciar fa onze anys, quan alguns centres de recursos pedagògics (CRP) van detectar la necessitat de reforçar la capacitació docent en l’àmbit científic per impactar directament en l’alumnat a través de la formulació de preguntes investigables i l’observació de l’entorn. Els CRP dels districtes de Sant Andreu i de Nou Barris van instaurar el model del Congrés de Ciència del Garraf al seu territori, iniciant una nova línia estratègica, i es va començar a pensar en el disseny del programa amb les característiques pròpies del territori.

El curs passat el Congrés es va centrar també en el mar i, a causa de l’amplitud de l’àmbit de recerca, es va planificar la continuïtat temàtica per enguany.

En aquesta edició, el Congrés ha comptat amb la col·laboració del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, l’Institut de Ciències del Mar, la Fundació Barcelona Capital Nàutica, CosmoCaixa i el Museu Marítim de Barcelona.

Més informació Nota de premsa