L’Escola Mercè Rodoreda celebra 65 anys d’educació pública a Nou Barris
01/06/2025L’Escola Mercè Rodoreda, situada al barri de la Prosperitat (Nou Barris) aquest curs 2025-26 fa 65 anys i aquest dissabte ho ha celebrat amb una gran festa amb la seva comunitat educativa i el seu entorn. Des de fa més de sis dècades aquest centre acompanya i forma generacions d’infants amb un projecte socioeducatiu arrelat al territori, compromès amb la inclusió i l’equitat i amb una mirada pràctica innovadora que promou la transformació i les oportunitats per a tothom.
La festa es va iniciar amb una cercavila pels carrers dels voltants de l’escola i va seguir durant bona part del matí a la plaça Nou Barris, amb tallers familiars i activitats com un bateig de foc, sardanes, percussió, castellers, contes, inflables, ball, música, gegants i capgrossos. Ja dins el pati de l’escola cap al migdia es va presentar el nou logotip, hi va haver una actuació musical i les intervencions institucionals. Hi van assistir, entre d'altres, el regidor d'Educació de l'Ajuntament de barcelona, Lluís Rabell; el regidor del districte, Xavier Marcé, i la gerent del Consorci d’Educació, Anna Terra. La jornada va acabar amb un vermut i un concert de la Banda Simfònica Roquetes, i una traca final.
Una escola oberta i transformadora
L’Escola Mercè Rodoreda és un exemple viu de com l’educació pot anar més enllà de les aules, no només obrint l’edifici a la ciutadania, sinó essent un equipament socioeducatiu. Col·labora estretament amb entitats del barri, obre les portes a les famílies i impulsa espais de participació on l’alumnat esdevé protagonista. Amb voluntat de millorar constant, la darrera fita ha estat obrir la biblioteca de l’escola al barri els dissabtes al matí, per fomentar la cohesió, impulsar el gust per la cultura sumat a patis oberts. Un espai comunitari 0-100 pensat per a totes les edats i famílies.
Amb un ferm compromís amb la inclusió, el centre vetlla per l’atenció a la diversitat, entenent-la com una riquesa i promovent entorns on cada infant se senti acollit, escoltat i valorat. És un centre pioner i referent com a escola oberta 360º, educació a temps complet, va rebre el guardó de “ Prosperem Junts: millor projecte europeu que combat les desigualats socials i promou les oportunitats”, Simposium internacional,(2016) Innovative Pedagogies for Powerful Learning.
Una mirada pedagògica innovadora
L’Escola Mercè Rodoreda aposta per una educació integral, centrada en les emocions, el pensament crític i la creativitat. El seu projecte destaca pel treball transversal de les llengües – català, castellà i llengües estrangeres amb les arts– com a eina de comunicació i convivència, així com per la incorporació del pensament computacional i científic, que permet a l’alumnat desenvolupar la lògica, la resolució de problemes i el treball en equip des d’edats primerenques. La reflexió de l’equip educatiu i la participació en projectes transversals basats en evidències científiques amb equips interprofessionals juntament amb experts universitaris, fa que les pràctiques docents tinguin una sòlida base informada.
Quatre dècades creixent amb el barri
L’escola va nèixer en la dècada dels 60, en un moment de renovació educativa, a partir de dues escoles privades no confessionals, vinculades al moviment de renovació pedagògica impulsat per Rosa Sensat: l’Escola Benjamí i l’Escola Provisional “Muebles Narciso”. Totes dues compartien una visió progressista i situaven l’infant al centre del procés educatiu. L’esforç conjunt de professorat i famílies va ser clau en la creació del projecte d’immersió lingüística, del qual l’escola va ser pionera a Nou Barris i una de les primeres a Barcelona.
El setembre de 1984, per donar resposta a les necessitats d’escolarització creixents, es va inaugurar el nou edifici al carrer Vesuvi. Va ser el punt d’unió entre l’alumnat i el professoral de les dues escoles, que es van convertir en el centre públic Mercè Rodoreda. Els primers anys com a CP Vesuvi-Cooperació i al 1988 ja com a Escola Mercè Rodoreda.
L’escola ha crescut al llarg de les dècades, mantenint l’essència de les seves arrels: una educació integral que combina la mirada cap als infants, l’acompanyament en el seu desenvolupament i l’estimulació del desig d’aprendre. Sempre amb metodologies actives, creatives i emocionals que reforcen el potencial humà com a eix central del projecte.