Primera jornada d’instituts escola per impulsar la coordinació i la continuïtat educativa 3-16
21/11/2025Avui s’ha celebrat la primera jornada d’instituts escola de la ciutat, un espai de trobada que enceta una nova etapa de treball conjunt per reforçar la coordinació entre centres i impulsar una cultura organitzativa pròpia del model. La jornada, que ha tingut lloc a l’Institut d’Indústria Sostenible de Barcelona, ha reunit els equips directius dels 26 instituts escola que hi ha actualment a la ciutat i dels tres centres que s’hi convertiran els cursos vinents.
Amb aquesta primera trobada s’inicia una nova etapa de coordinació i treball compartit entre els instituts escola de la ciutat de Barcelona i s’obre un espai comú per reflexionar, compartir experiències i treballar per una cultura organitzativa pròpia d’institut escola.
A Barcelona hi ha 26 dels 121 instituts escola de tot Catalunya, que escolaritzen el 14 % de l’alumnat de primària dels centres públics de la ciutat, el 16 % de d’alumnat de secundària i el 18 % del total d’alumnes de 1r d’ESO.
Dels dos instituts escola que hi havia el curs 2015-2026 a la ciutat s’ha passat als 26 de l’actualitat, amb la previsió que les escoles Mallorca, Xirinacs i Cal Mallol s’hi incorporin abans del 2030. Els darrers deu cursos, el Consorci d’Educació ha impulsat la creació d’instituts escola per garantir la coherència pedagògica del pas de primària a secundària, ja sigui per creixement de l’escola, per transformació de centres o per integració a la xarxa pública.
Principals reptes i bones pràctiques
Durant la jornada d’avui s’han presentat dades actuals sobre la situació dels instituts escola a Barcelona i s’han tractat els seus principals reptes, com la coherència del projecte educatiu 3-16, l’orientació a postobligatòria o la construcció d’una cultura de centre compartida.
El director de l’Institut Escola Els Pinetons de Ripollet, Carles Gràcia, ha donat a conèixer l’experiència del seu centre. En la seva intervenció ha remarcat que un institut escola és, sobretot, una manera d’entendre la continuïtat educativa i que cal una cultura organitzativa pròpia que garanteixi una mirada comuna i un projecte compartit al llarg de totes les etapes.
Una part de la jornada també s’ha dedicat al treball de la lectura 3-16. S’ha presentat el Pla Lector com una bona pràctica educativa que treballa la lectura de manera continuada i coherent al llarg de totes les etapes, i permet donar sentit i continuïtat al procés lector dels 3 als 16 anys. La lectura és un aspecte clau per a l’èxit educatiu i cal un enfocament coordinat i continuat al llarg de tot el recorregut educatiu on es comparteixin criteris, estratègies i eines entre equips docents.
Inici d’una nova etapa de treball i coordinació
La jornada ha servit per posar en marxa un nou model de treball compartit entre els instituts escola i posar les bases d’una nova dinàmica de treball que, a través d’un parell de trobades a l’any, vol enfortir la xarxa d’instituts escola i compartir experiències, reptes i pràctiques que reforcin la continuïtat educativa dels 3 als 16 anys.
La pròxima trobada està prevista per al març, i els centres han estat convidats a completar un formulari de detecció de necessitats per orientar els futurs espais i seleccionar referents.
El model d’institut escola respon a una política educativa estratègica que promou l’equitat, la inclusió i la coherència entre etapes. Per això l’experiència d’aquests centres vol inspirar la relació entre escoles i instituts adscrits, i fer que la continuïtat educativa sigui un objectiu compartit pel sistema educatiu de la ciutat.


