Noticies

Torna

La 8a trobada del projecte Xarxes per al Canvi reuneix més de 200 centres educatius

13/06/2018

En el marc de la trobada, el pedagog Phillipe Meirieu va oferir una xerrada sobre l’educació que cal per afrontar els reptes d’avui i es van presentar les iniciatives de 10 dels centres que formen part de Xarxes per al Canvi després d’un any de treball conjunt en el marc del projecte.

La sessió plenària de la 8a trobada del programa d’innovació pedagògica Xarxes per al Canvi va reunir ahir al Museu Marítim més de 400 persones, entre elles una bona representació de les direccions i dels centres educatius de la ciutat, docents, mentors i mentores, i equips tècnics del Consorci d’Educació.

El programa Xarxes per al Canvi és una iniciativa conjunta del Consorci d’Educació, Escola Nova 21, I’ICE de la UAB i Rosa Sensat, que han sumat esforços per la innovació, amb el repte que en tres anys tots els centres educatius de la ciutat puguin estar immersos en algun projecte de millora sostenible des del treball en xarxa.

El programa proposa un model de treball conjunt cap a un canvi basat en un propòsit educatiu competencial i unes pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement existent. Hi estan implicats 204 centres educatius (65 concertats i 139 públics) de tots els districtes de la ciutat, organitzats en 21 xarxes, la inspecció, tècnics dels serveis centrals del Consorci i dels serveis educatius i de les institucions amb les que hem establert aquest aliança.

Xarxes per al Canvi s’organitza amb reunions de xarxa per trimestre, a un dels centres de cada xarxa, havent-se realitzar set fins a l’actualitat. La sessió d’ahir és la vuitena trobada dels centres de les xarxes des de l’inici del programa, i va arrencar amb un emocionant vídeo de resum de les sessions de la 1 a 7 de cada xarxa, que s’han realitzat en un centre amfitrió diferent cada vegada. Ha significat una experiència de desenvolupament professional per a la transformació educativa en un nou context de treball, facilitat per les cinc persones dinamitzadores.

 

Transformació educativa fomentant l’equitat entre centres

Els representants de les quatre institucions implicades en el projecte Xarxes per al Canvi van donar la benvinguda a la trobada posant en valor els principis fonamentals del programa: la seva voluntat de transformació sistèmica, el treball en xarxa i el foment de l’equitat i equivalència entre centres per fer arribar la transformació educativa a tots els centres de la ciutat. Ho van recordar la gerent del Consorci d’Educació, Mercè Massa; el director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory; la presidenta de Rosa Sensat, Francina Martí; i la directora de l’ICE de UAB, Anna Cros. I també, en les seves intervencions posteriors, la vicepresidenta del Consorci d’Educació i tinenta d’alcaldia de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Ortiz; i el nou director general de Centres Públics del Departament d’Ensenyament, Josep Gonzàlez-Cambray.

 

Meirieu: “A l’escola no s’hi va a aprendre, sinó a aprendre junts”

El pedagog Phillipe Meirieu va tancar la primera part de la trobada amb la seva conferència sobre l’educació que cal per afrontar els reptes de la societat. Una societat en la qual, segons el pedagog i filòsof francès, ha canviat l’estatus de l’infant en la família, que és cada cop més una persona a la qual el consumisme empeny a ser capriciosa, a tenir “un desig permanent d’obtenir una satisfacció immediata i a la “pulsió sense reflexió”.

Meirieu va explicar quines són, des del seu punt de vista, les claus per educar en aquest context difícil per al mestre. En primer lloc, va afirmar, el docent ha de “crear situacions que ajudin els alumnes a estar atents i col•laboratius”, els ha de captivar, “fent-los entendre que no tindran una satisfacció immediata però que ens dirigim junts a un futur compartit”. Així mateix, va assenyalar la necessitat en l’educació de formes cooperació -per a ell un dels elements fonamentals de l’acte pedagògic- que trenquin amb les classes homogènies del model occidental en el qual “tots els alumnes tenen la mateixa edat i el mateix nivell” i estimuli la complementarietat entre els diferents subjectes que ens beneficia a tots.

Per Meirieu a l’escola “no s’hi va a aprendre, sinó a aprendre junts, a fer societat conjuntament, condició que fa possible la democràcia”. Cal donar temps als alumnes per pensar, per reflexionar, i recuperar el treball manual per assolir la concentració i l’autoexigència que permetrà un bon treball intel·lectual: “L’escola s’ha de retrobar amb la terra, amb la fusta, amb els materials”, insisteix el pedagog francès, per a qui “tots els alumnes haurien d’acabar la primària sabent fabricar un tamboret de fusta sense claus ni goma d’enganxar”.

 

Compartir iniciatives de canvi

Durant la segona part de l’acte alumnat i professorat de diversos centres que participen en el programa Xarxes per al Canvi van explicar les iniciatives de renovació pedagògica i de canvi que han iniciat en el marc del projecte. Amb la dinamització de l’equip coordinador del programa i d’Innovació Educativa del Consorci d’Educació: Mercè Mas, Begonya Folch, Juanmi Muñoz i Artur Vidal.

Així s’hi van presentar el treball que s’ha realitzat al voltant del debat socràtic com a eina de transformació educativa, els set principis de l’aprenentatge o la visió del documental "Most Likely To Succeed", amb la participació d’alumnat i professorat de l’Institut Pau Claris i l’Escola Virolai i de professorat de l’Escola Catalònia, l’Escola Seat, l’Institut Escola Oriol Martorell, el Col·legi Immaculada Concepció, el Col·legi IPSE i l’Institut Anna Gironella de Mundet HortaI. O l’experiència de les visites a escoles, com les de l’Institut Escola Costa i Llobera; l’Escola Tàber; Col·legi Padre Damián i l’Escola Cervantes.

 

Més informació:

Vídeo 1. Resum del que ha estat el primer any i mig de Xarxes per al Canvi com a entorns d'aprenentatge innovadors per a la transformació educativa de la ciutat de Barcelona.

 

Vídeo 2. Aquest vídeo posa de relleu la connexió entre les reflexions i accions de 20 mestres i pedagogues que han marcat la renovació pedagògica a llarg del s XX a Catalunya i els set principis de l'aprenentatge.(OCDE, 2010)

 

Facebook Twitter Google Linkedin Pinterest Mail