Torna

El programa STEAM A LES AULES arriba a 30 instituts de la ciutat

16/11/2017

Després de tres anys funcionant com a experiència pilot, el programa STEAM arriba aquest curs a 30 instituts de secundària de la ciutat, amb la participació de 400 alumnes i una setantena de doctorands. Enguany, com a novetat, s’incorpora a alguns centres en horari lectiu.

El Consorci d'Educació de Barcelona i Barcelona Activa, amb la col·laboració de l'Acadèmia de les Ciències de Nova York, impulsen el Programa STEAM a les aules. La iniciativa neix per a la promoció dels coneixements, les competències i les vocacions científiques entre els estudiants de 1r i 2n d'ESO.

El programa STEAM a les aules (Science, Technology, Art, Engineering and Mathematics) vol fer les ciències accessibles a tothom, nois i noies, ampliant la perspectiva de gènere i desmitificant la figura del científic lligada a un estatus socioeconòmic. S’ha afegit la “A” al concepte STEM perquè es vol introduir mica en mica la mirada artística i creativa.

 

Novetats per al curs 2017-2018

La iniciativa va néixer fa 3 anys com un programa pilot en alguns instituts de Barcelona, sempre en horari extraescolar. Enguany, ja consolidat, arriba amb novetats com la integració dins de l'horari escolar en alguns centres a partir del segon quatrimestre; l'ampliació del nombre de centres respecte altres anys i passa de 18 a 30, repartits en dos quatrimestres; i la creació d'un mòdul pilot 'Estació Ciutat' que és un experiment sobre noves polítiques climàtiques que millorin les condicions ambientals en entorns urbans com el de Barcelona. Aquest taller es possible gràcies a la col.laboració del CCCB i l’Estació Ciutat, espai lligat a l’exposició “Després de la fi del món”.

 

Metodologia de participació

La tipologia d'activitat es basa en la metodologia científica, la investigació, la realització d'experiències, el foment de la creativitat i la introducció al llenguatge científic anglès. Enguany trobem cinc mòduls (Nutrició, Jocs Matemàtics, Sostenibilitat, Robòtica i Ciències de la Vida) i un mòdul pilot (Estació Ciutat) Els mòduls tenen una durada de

 

10 sessions, d’una hora i mitja cadascuna.

La seva implantació la realitzen doctorands, que reben una formació específica. En horari extraescolar hi participen 2 doctorands per sessió, mentre en horari lectiu, hi ha un doctorand i un docent. En total està prevista la participació d’una setantena de doctorands.

La relació de tallers i centres d’aquest primer quadrimestre és la següent:

  • Nutrició: instituts Miquel Tarradell, Serrat i Bonastre i Juan Manuel Zafra
  • Jocs Matemàtics: instituts Verdaguer,  XXV Olimpiada i Príncep de Viana
  • Sostenibilitat: instituts Pau Claris, Milà i Fontanals, Joan Fuster i Fort Pius
  • Robòtica: instituts Poeta Maragall, XXV Olimpiada i Barri Besós
  • Ciències de la Vida: instituts Ernest Lluch, Joan Brossa i Valldemossa
  • Estació Ciutat: instituts Pau Claris, Maria Espinalt i Salvador Espriu