El VI Concurs de Bones Pràctiques TIC guardona 9 experiències de centres de la ciutat
16/06/2016Les experiències de 9 centres educatius de la ciutat van ser guardonades ahir en l’acte de lliurament de premis del VI Concurs de Bones Pràctiques TIC del Consorci d’Educació que es va celebrar a l’auditori del Mobile World Center de Plaça Catalunya. Per primera vegada, com a novetat, la'cte es va poder seguir en directe a través del web del Consorci d'Educació.
Els treballs de l’Institut Ernest Lluch, l’Escola Eulàlia Bota i l’Escola Mercè Rodoreda van ser guardonades ahir a la tarda amb el primer, segon i tercer premi, respectivament, d’aquesta sisena edició del concurs. L’Escola de la Concepció va rebre el premi d’Inclusió social i l’Institut Doctor Puigvert i l’Escola Eulàlia Bota, el premi intercentre. A més, tres centres educatius més van obtenir una menció especial: Escola Ramon Llull, el Col•legi Jesús-Maria Claudina Thévenet i l’Institut Miquel Tarradell.
Una de les principals novetats de l’edició d’enguany ha estat el replantejament de les categories d’altres anys, que han passat de ser dues (centre i individual) a una de sola, amb la creació d’una nova categoria d’inclusió digital que s’ha sumat a la d’intercentre.
Les 9 experiències premiades han estat les finalistes del concurs d’enguany, escollides entre les 41 bones pràctiques que s’han presentat al VI Concurs de Bones Pràctiques TIC, 30 procedents de centres educatius públics i 11 de centres educatius concertats de la ciutat.
L’acte de lliurament del premis del concurs d’ahir es va iniciar amb unes paraules de benvinguda de Pere Masó, cap de l’àrea de Servei d’Educació i Territori del Consorci d’Educació, que va destacar la qualitat, un any més, de tots els treballs presentats. També va agrair la feina de totes les persones que han fet possible aquest certamen, des dels tècnics de l’àrea TAC del Consorci d’Educació i dels serveis educatius, passant per la inspecció educativa i la implicació en el projecte, en aquesta edició com a novetat, dels Ateneus de Fabricació, el Consell de Coordinació Pedagògica i l’Ajuntament de Barcelona.
En una primera part de l’acte, Mariona Grané, professora de la Universitat de Barcelona i membre del Grup de Recerca Consolidat, Laboratori de Mitjans Interactius (LMI) va oferir la conferència Crear problemes per construir connexions, els reptes de les tecnologies a l’escola.
La tecnologia, una eina potent de creació de coneixement
En la seva intervenció, Grané, per a qui les tecnologies són sobretot recursos que han d’ajudar a crear i construir coneixement, va fer un repàs de les persones que al llarg de la història han fet avançar la història amb la tecnologia com a eina de canvi. Com Seymour Papert, Douglas Engellbart, Jean Piaget o Maria Montessori, va explicar que el professorat que hi ha darrera les experiències que s’han presentat al VI Concurs de Bones Pràctiques TIC es poden considerar «bojos de les tecnologies que en realitat ho són de l’educació», «inconformistes», «que pensen que s’ha de treballar d’una altra manera a l’aula i cal fer que els nens i nenes construeixin coses».
Mariona Grané va descriure l’aprenentatge com un procés constructiu, que ajuda a construir informació i a connectar, entre altres coses, coneixements nous amb habilitats que ja tenim, amb d’altres que encara hem de desenvolupar. En aquest sentit, la creació de connexions horitzontals ha de ser un dels punts importants de l’aprenentatge i per això cal donar problemes als alumnes, plantejar-los reptes i problemes que els facin pensar i buscar solucions.... Cal crear problemes per construir connexions. I en aquest sentit, va afegir Grané, no són tan importants les eines que fem servir (que poden anar variant amb el temps) com els reptes o les preguntes que cal plantejar.
L’acte, que es va poder seguir per primera vegada en directe a través del web del Consorci d'Educació, va finalitzar amb el lliurament de premis als treballs guardonats en aquesta edició. Els treballs guardonats han obtingut diversos premis en funció de la modalitat i de la categoria del guardó: una o diverses tauletes Samsung, una quantitat en activitats del PAE i el desenvolupament d’un projecte singular de creació i fabricació digital als Ateneus de Fabricació. Enguany, tots aquests premis han estat facilitats per la implicació en el projecte dels Ateneus de Fabricació, el Consell de Coordinació Pedagògica i l’Ajuntament de Barcelona.
També com a novetat, els diplomes que es van lliurar als guardonats han estat fabricats amb tecnologia làser a la Xarxa d'Ateneus de Fabricació de Barcelona.
Relació dels treballs guanyadors/es
Primer PREMI: Explica fora de l'aula (Institut Ernest Lluch)
Segon PREMI: Som els Robots: un tastet en programació i robòtica (Escola Eulàlia Bota)
Tercer PREMI: Integració de les eines de Google APPS a l’àrea de coneixement del medi (Escola Mercè Rodoreda)
Premi INCLUSIÓ DIGITAL: Fem escola. L'scratch una eina col•laborativa (Escola de la Concepció)
Premi INTERCENTRE: Instruments actuals de l'antiguitat (Institut Doctor Puigvert /Escola Eulàlia Bota)
MENCIÓ: 24 hour global blind date: a clil project (Escola Ramon Llull)
MENCIÓ: "Ser o no ser" ART i RA (Col•legi Jesús-Maria Claudina Thévenet)
MENCIÓ: Humans amb ulls de càmera (Institut Miquel Tarradell)
Més informació | Web de Tecnologia Educativa del Consorci d'Educació |